اخبار
کتاب حرارت و برودت - گذشته، حال و آینده به قلم مهندس مهدی بیات منتشر شد
05\04\1400

تاریخچه پیدایش، سیر تکامل صنایع و فناوری‌هایِ حرارتی و برودتی در ایران و جهان و بررسیِ طلیعه‌های آغازینِ ظهور و بُروز آن از گذشته تا حال و افق‌های پیش‌رو محتوای اصلی این اثر را تشکیل می‌دهد. با پارس قطعه (بزرگترین توزیع کننده قطعات یدکی پکیج در کشور) همراه باشید...

نتشارات مهدخت منتشر می کند:
تاریخ حرارت و برودت
گذشته، حال، آینده
تالیف: مهندس مهدی بیات
تدوین: دکتر علی نورزاد
ناشر: مهدخت
تاریخ نشر خرداد ۱۴۰۰ 


 در پیشگفتار کتاب با اشاره به  رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی که آغاز سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال ۹۹ را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند و بیان نمودند که  اوضاع کسب‌ وکار در کشور باید ایشان مشوق‌های اندک در بخش تولید و همچنین بالاتر بودن شاخص هزینه تولیدکننده از هزینه مصرف‌کننده را مانع پیشرفت تولید دانستند و اظهار نمودند که حرکت انقلابی، ادامه پیدا کند.  ایشان تاکید کردند.چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایت‍های همه‌جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد. 


در ادامه کتاب با اشاره به  تلفیق تجربه و دانش و انتقال آن به نسل های کنونی چنین آورده شده است.
 یکی از مهمترین تفاوت‌های مدیریت دانش نسل اول و دوم، این است که در نگاه مدیریت دانش نسل دوم، توجه بیشتری به ویژگی‌های روحی و انسانی دانش‍گران می‌شود. همه دوست داریم دانش خود را به اشتراک گذاشته و راجع به تجربیات خود صحبت کنیم، به شرطی که مخاطب مناسبی وجود داشته باشد! این کار به ما وجهه متخصص می‌دهد و چنین احساسی برای اغلب افراد خوش‌آیند است و در صورت نبود شنونده و مخاطب مناسب، اغلب افراد علاقه‌ای به ارائه تجربیات خود ندارند. در مدیریت دانش نسل اول، در حالی که مخاطبی فراهم نمی‌شود، از افراد خواسته می‌شود تا تجربیات خود را در سیستم ثبت نمایند، چرا که ممکن است دانش آنها روزی به درد کسی بخورد. طبیعی است که چنین سیستمی که پویایی لازم را دارا نیست، انگیزه کافی را در افراد برای به اشتراک‍گذاری دانش ایجاد نمی‌نماید! از این رو بحث مسائل انگیزشی میان می‌آید و با پاداش و گاهی اجبار افراد به اشتراک دانش ترغیب می‌شوند که از آن جایی که اشتراک دانش یک مسئله کاملاً داوطلبانه است، اثربخشی چنین سیستم‌هایی کاهش یافته و پیاده‌سازی آنها، هدف اولیه را که همان ایجاد ارزش‌های ملموس از دارایی‌های دانشی است، محقق نمی‌سازد. 
بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بسیار ارزشمند پیشکسوتان و به ‌عبارتی مشاورت از آنها در همه امور مهم و تاثیرگذار، از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه و تاکید بوده و نتایج بسیار مثبتی در بهبود عملکردها داشته است. پر واضح است که نمی‌توان به‌راحتی از کوله‌بار تجربه پیشکسوتان و صاحبنظران گذشته چشم‌پوشی کرد و باید همه همت خود را به‌کار بست تا این تجارب به شکل‍های مختلف به نسل‌های بعد منتقل شود.
                                  



نظرات کاربران
ارسال نظر