دیگر مقالات
پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکولاتور چیست؟

پمپ سیرکوالتور از انواع پمپ است که در سایزها و اندازه های مختلف وجود دارند. این پمپ ها آب را سیرکوله می کنند (در یک مدار به صورت دایره‌وار می‌چرخانند) و در دو مدل ارائه می شوند. اگر می‌خواهید در مورد این مدل از پمپ اطلاعات کاملی به دست بیاورید، این مقاله از مجموعه مقالات وبسایت و اپلیکیشن پارس قطعه را از دست ندهید. با پارس قطعه همراه باشید ...
۸ نکته مهم قبل از خرید پکیج شوفاژ دیواری

۸ نکته مهم قبل از خرید پکیج شوفاژ دیواری

شوفاژ یکی از وسایل گرمایشی است که استفاده از آن در دهه‌های اخیر بسیار رواج پیدا کرده و تقریبا در هر آپارتمانی استفاده می‌شود. شوفاژهای قدیمی‌تر با حرکت آب داغی که از موتورخانه در لوله‌ها جریان پیدا می‌کرد گرم می‌شد. سوخت منبع انرژی موتورخانه یا شوفاژخانه گازوئیل بود و هر ماه یک بار باید مخزن گازوئیل پر می‌شد تا جریان آب داغ قطع نشود. اما با گذشت زمان و تمایل به جایگزینی گاز به جای گازوئیل، دیگر شوفاژخانه‌ها از دور خارج شدند و جای خود را به پکیج‌ گازی دادند. حالا دیگر در هر خانه‌ای یک پکیج شوفاژ
پکیج دیواری لورچ بخریم یا بوتان

پکیج دیواری لورچ بخریم یا بوتان

امروزه و با توجه به شیوه زندگی مدرن و شهر نشینی، استفاده از پکیج دیواری به عنوان وسیله گرمایشی و تامین آب گرم با راندمان بالا، بسیار مورد توجه قرار گرفته و به یکی از ملزومات اجتناب ناپذیر در وسایل و تأسیسات ساختمان بدل گردیده است. با توجه به این موضوع و حضور رقبای بسیاری در بازار پکیج شوفاژ دیواری ساحت داخل بر آن شدیم گه مقاله ای برای بررسی دو برند ایرانی پکیج شوفاژ دیواری با نام های لورچ و بوتان را در خدمت شما مخاطبان قرار بدهیم. در ادامه با پارس قطعه همراه باشید
آموزش شیوه تعمیر انواع مختلف مبدل اصلی پکیج شوفاژ دیواری

آموزش شیوه تعمیر انواع مختلف مبدل اصلی پکیج شوفاژ دیواری

در این مطلب از پارس قطعه به بررسی برخی از مشکلات رایج استفاده از پکیج شوفاژ دیواری، آشنایی با مبدل اصلی و انواع آن و در نهایت مشکلات شایع خرابی مبدل حرارتی اصلی و نحوه رفع اشکال آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
آموزش جامع نحوه هواگیری پکیج دیواری، رادیاتور و شوفاژ

آموزش جامع نحوه هواگیری پکیج دیواری، رادیاتور و شوفاژ

هواگیری پکیج از جمله اقدامات کاربردی و مفید برای افزایش راندمان و جلوگیری از بروز مشکلات و ایرادات فنی در پکیج به شمار می رود. هواگیری در پکیج های دیواری ضمن خارج ساختن هوای اضافی موجود در رادیاتور و پکیج، صرفه جویی در مصرف انرژی، افزایش طول عمر و کارکرد بهینه این مدل سیستم گرمایشی را به دنبال دارد. با توجه به اهمیت هواگیری همچنین تخصصی بودن مراحل آن، در این مقاله قصد داریم به آموزش صفر تا صد نحوه هواگیری در پکیج های دیواری بپردازیم.
بررسی مهم ترین دلایل نشتی آب از پکیج دیواری

بررسی مهم ترین دلایل نشتی آب از پکیج دیواری

نشتی آب از پکیج از ایرادات و مشکلات رایج پکیج دیواری محسوب می شود. این مشکل به دلیل عوامل و دلایل مختلفی بروز پیدا می کند. در صورت آب دادن پکیج دیواری، برطرف کردن مشکل در کوتاه ترین بازه زمانی، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. در غیر این صورت، خسارات و هزینه های گزافی به مصرف کننده تحمیل می شود. با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی علت نشتی آب از پکیج دیواری پرداخته ایم.
بای پس پکیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

بای پس پکیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

بای پس پکیج قطعه‌ای کاربردی است که برای جلوگیری از کم آبی دستگاه وسوختن پمپ از آن استفاده می‌شود. در واقع بای پس پکیج برای جبران فشار کم آب و ممانعت از سوختن پمپ در هنگام رسوب گیری لوله‌ها در پکیج تعبیه شده است. در نتیجه سلامت این قطعه در روند و طرز کار پکیج تاثیر بسزایی دارد.
منبع انبساط چیست؟ و چه کاری انجام می‌دهد.

منبع انبساط چیست؟ و چه کاری انجام می‌دهد.

منبع انبساط در پکیج چیست؟ منبع انبساط یکی از قطعات مهم در پکیج دیواری است درباره اینکه پکیج دیواری چیست ؟ و نحوه عملکرد آن چگونه است در مطالب قبلی توضیحاتی داده بودیم اما در ادامه مباحث قصد داریم تا درباره قطعات پکیج دیواری و اجزای آن ها صحبت کنیم پس با پارس قطعه همراه باشید...
هر آنچه در مورد فلومتر پکیج شوفاژ دیواری باید بدانید.

هر آنچه در مورد فلومتر پکیج شوفاژ دیواری باید بدانید.

فلومتر چیست و چه کاربردی در پکیج شوفاژ دیواری دارد؟ محل قرارگیری فلومتر کجاست؟ ساختار و اجزاء فلومتر چه هستند؟ عیب یابی فلومتر پکیج و نکاتی در مورد تعمیر فلومتر پکیج مطالبی هستند که در این مقاله به آنها پرداخته ایم. فلومتر پکیج در واقع به عنوان یک حسگر دبی سنج در پکیج عمل می­کند و دارای یک ساختار مکانیکی متشکل از حسگر، آهنربا و توربین مغناطیسی (پروانه توربینی شکل) است. هر بار که آب از توربین مغناطیسی فلومتر عبور می­کند، توربین به چرخش درآمده و همزمان دو پلاتینی که در نزدیکی فلومتر قرار گرفته
معرفی بهترین برندهای پکیج در ایران

معرفی بهترین برندهای پکیج در ایران

در این مقاله به بهترین پکیج دیواری های موجود در بازار که از لحاظ کیفیت و عملکرد در سطح بالا و قابل رقابتی قرار دارند و همچنین به دلیل بهره مندی از ویژگی های منحصر بفرد درصد قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند اشاره خواهیم داشت.
هر آنچه در مورد فلومتر پکیج شوفاژ دیواری باید بدانید. هر آنچه در مورد فلومتر پکیج شوفاژ دیواری باید بدانید.

فلومتر پکیج در واقع به عنوان یک حسگر دبی سنج در پکیج عمل می­کند و دارای یک ساختار مکانیکی متشکل از حسگر، آهنربا و توربین مغناطیسی (پروانه توربینی شکل) است. هر بار که آب از توربین مغناطیسی فلومتر عبور می­کند، توربین به چرخش درآمده و همزمان دو پلاتینی که در نزدیکی فلومتر قرار گرفته اند، اتصالات را قطع و وصل می­کنند.

در نهایت فرکانس تولیدی در فلومتر به برد دستگاه منتقل شده و به برد الکترونیکی این پیغام را می­دهد که شیر آب گرم مصرفی باز شده و برد نیز بلافاصله فرمان روشن شدن مشعل و بسته شدن مدار گرمایشی را می‌ ­دهد. به این ترتیب آب بین دو مبدل به گردش درمی‌ ­آید تا در نهایت آب گرم مصرفی تامین گردد.

محل قرارگیری فلومتر در پکیج

فلومتر بعد از مسیر آب ورودی به پکیج قرار گرفته (در مورد برخی پکیج ها نظیر پکیج بوش مکان قرارگیری فلومتر متفاوت است) و عکس العمل سریعی نسبت به اندازه گیری آب ورودی دارد. فلومتر وظیفه تنظیم دمای آب را برعهده گرفته و از TNC برای موازنه نوسانات دمایی در کل سیستم استفاده می ­کند.

 

ساختار و اجزاء فلومتر

در واقع فلومتر از یک توربین آهنربایی تشکیل شده که اطراف آن سنسور قرار دارد که سنسور وظیفه انتقال جریان را به برد برعهده دارد. به عبارتی ساختار فلومتر به این صورت است که از یک محفظه استوانه ای تشکیل شده است. داخل محفظه استوانه توربین یا پروانه های فلومتر به همراه یک ساچمه قرار گرفته است. با ورود آب به محفظه فلومتر توربین شروع به حرکت می­کند همزمان با حرکت توربین، ساچمه نیز به حرکت درآمده و یک میدان مغناطیسی ایجاد می­کند. ساچمه با هر بار ضربه ای که به کنتاکت­های موجود در کناره محفظه فلومتر وارد می­کند موجب قطع و وصل این اتصالات می­گردد و در نهایت یک فرکانس الکتریکی را ایجاد می­ کند.

 

عیب یابی فلومتر پکیج

اگر زمانی که اقدام به باز کردن شیر آب گرم می­کنید، آب گرم نمی­شود یا گرمای مناسبی ندارد به احتمال زیاد فلومتر به درستی کار نمی­کند. یکی دیگر از نشانه­ های خرابی فلومتر زمانی است که در عملکرد پکیج اختلال ایجاد می­شود که با خاموش شدن چراغ سبز پکیج خود را نشان می­دهد و این موضوع باید توسط یک تکنسین ماهر بررسی گردد. 

قبل از عیب یابی فلومتر باید از اتصال آب سرد ورودی به فلومتر اطمینان حاصل کرد. همواره برای عیب یابی فلومتر باید پکیج در حالت زمستانه قرار نداشته باشد زیرا خطا ایجاد کرده و مانع عیب یابی دقیق میباشد. بنابراین جهت عیب یابی فلومتر پکیج ابتدا دستگاه را در حالت تابستانه قرار دهید سپس در صورت سالم بودن فلومتر با باز کردن شیر آبگرم مصرفی، پکیج روشن میشود اما در صورتی که پکیج در حالت آماده باش(استندبای) و بدون تغییر قرار گرفت به معنای خرابی فلومتر است.

با یکسره کردن فلومتر نیز میتوان به معیوب یا سالم بودن فلومتر پی برد؛ در صورتی که با اتصال کوتاه دو سر سیم های فلومتر، مشعل پکیج روشن شد به این معناست که فلومتر خراب است زیرا همانطور که اشاره شد اصولا با اتصال کنتاکت­های فلومتر، مشعل روشن می­شود.

جهت عیب یابی فلومتر میتوان از ولتاژ گرفتن فلومتر نیز کمک گرفت. فلومتر پکیج دارای سه سیم به رنگ های زرد (یا سفید)، قرمز و مشکی (یا آبی) می­باشند. سیم مشترک یا نول همان سیم مشکی یا آبی است. از سوی برد برای تغذیه فلومتر سیم های قرمز و مشکی (یا آبی) ارسال شده است که ولتاژ تغذیه (5 ولت) مستقیم یا DC می­باشد. زمانی که اهم متر را به پایه های فلومتر نزدیک می­کنیم باید در مسیر DC ولتاژ مورد نظر برقرار باشد. در غیر این صورت یا در مسیر سیم مورد نظر قطعی وجود دارد و یا برد معیوب است. سیم های زرد (یا سفید) و مشکی (یا آبی) فرمان خروجی از سوی فلومتر می­باشد که در شرایط باز بودن شیر آبگرم مصرفی باید مقدار ولتاژی بین 0 تا 5 ولت را داشته باشد در غیر اینصورت فلومتر معیوب می­باشد.

تعمیر فلومتر پکیج

مشکلاتی که در مورد تامین آبگرم مصرفی پکیج به وجود می­آید همیشه در ارتباط مستقیم با فلومتر پکیج نیست و علاوه بر سالم بودن فلومتر باید از سالم بودن برد الکترونیکی و اتصال و ارتباط بین فلومتر و برد نیز اطمینان حاصل کرد. در صورتی که با بررسی این موارد مشخص شد که مشکل از فلومتر است اگر بدنه فلومتر دچار آسیب نشده باشد با تعمیر فلومتر میتوان مشکل را برطرف نمود.

روش تعمیر فلومترها در پکیج های مختلف متفاوت است و ما در اینجا تنها به روش تعمیر فلومتر در پکیج های بوتان بسنده می­کنیم. برای تعمیر فلومتر پکیج به این صورت عمل می­ کنیم که به کمک یک مولتی متر به بررسی دو سر سیم های فلومتر همزمان با باز بودن شیر آبگرم اقدام می­کنیم در صورتی که دستگاه ولتاژسنج عدد مورد نظر را نشان داد، فلومتر سالم است و باید به بررسی سایر عوامل اقدام نمود. اما در صورتی که فلومتر معیوب باشد علت آن میتواند موارد مختلفی باشد:

✔️ در توربین مغناطیسی فلومتر رسوب و ذرات معلق تجمع یافته و مانع از حرکت آن شده است.

✔️ آهنربای توربین در فلومتر خراب شده است.

✔️ پروانه توربین فلومتر شکسته است.

✔️ پارگی در مسیر اتصال سه سیم فلومتر

در این شرایط با رسوبگیری توربین و یا تعویض قطعه معیوب میتوان مشکل را در فلومتر برطرف نمود.

تعویض فلومتر پکیج

گاهی برای اینکه از نشتی بلوک هیدرولیک و نیز اتصالات جلوگیری کنیم و همچنین برای سهولت در تعمیر فلومتر به جای خارج کردن فلومتر خراب و جایگزینی آن با فلومتر جدید، این کار را بدون خارج کردن فلومتر خراب انجام می­دهیم و به اصطلاح فلومتر اصلاحی یا جدید را در قسمت اتصال شیلنگ آب سرد نصب می­کنیم.

تعویض فلومتر پکیج نیز کار ساده ای است که با جدا کردن اتصالات فلومتر و نصب فلومتر جدید صورت میگیرد. در صورتی که نیاز به تهیه فلومتر پکیج شوفاژ دیواری دارید، کافیست وارد بخش فلوسوئیچ و سنسور در دسته بندی قطعات پکیج شوفاژ دیواری سایت و اپلیکیشن پارس قطعه شوید.

 

فلومتر: تنظیم دمای آب در پکیج

✔️ زمانی که شیر آب را بیشتر باز می­کنیم آب با دبی بالاتری از فلومتر عبور میکند و توربین با سرعت بیشتری می­چرخد در نتیجه فرکانس ارسالی از طرف فلومتر به سمت برد بیشتر می­باشد و برد نیز برای گرم کند این حجم از آب، تنظیم گاز را به گونه­ای انجام میدهد که شعله مشعل بلندتر گردد.

فرکانس تولیدی در فلومتر پکیج متناسب با دبی آب ورودی است. هر چه آبگرم بیشتر باز شود و دبی آب بیشتر باشد، فلومتر فرکانس بیشتری را برای ارسال به سمت برد تولید می­کند و برد نیز متناسب با فرکانس دریافتی، تنظیم مدولاسیون شعله را در پکیج انجام می­دهد.

 

به طور کلی ولتاژ ورودی برای ارسال به سمت برد در حالت ­های زیر خواهد بود:

✔️ زمانی که شیر آبگرم مصرفی بسته است: ساچمه فلومتر در موقعیت دوری از کنتانت­ها قرار دارد و ولتاژ ارسالی به برد صفر است.

✔️ زمانی که شیر آبگرم مصرفی باز می­شود: ساچمه فلومتر به اتصالات وصل می­گردد و شعله تشکیل می­شود.

✔️ زمانی که شیر آب گرم مصرفی باز شده و دبی آب ورودی کمتر از 2 لیتر در دقیقه (کمتر از دبی استاندارد) می­باشد: ولتاژی بین 2 تا 3 ولت به سمت برد هدایت شده و در این حالت شعله کوتاه­تری ایجاد می­کند.

✔️ زمانی که شیر آب گرم مصرفی باز شده و دبی آب ورودی بیشتر از 2 لیتر در دقیقه می­باشد: ولتاژ بیشتری به سمت برد هدایت شده و در این حالت شعله بلندتر می­ شود.

 

فلومتر در پکیج تک مبدل و دو مبدل

در مورد پکیج های تک مبدل و دو مبدل مکانیسم تنظیم دمای آب توسط فلومتر تاحدودی متفاوت می­باشد. به طوری که در پکیج تک مبدل پس از ارسال پیغام فلومتر، برد دستور به خاموش شدن پمپ و روشن شدن شعله را می­دهد. اما در مورد پکیج دومبدله، برد به محض دریافت فرکانس تولیدی از سوی فلومتر پکیج، فرمانی مبنی بر بستن مسیر رادیاتورها را برای شیر سه راهی ارسال می ­کند.

 

تفاوت فلوسوئیچ و فلومتر

بیشتر پکیج های جدید بویژه نوع دیجیتال دارای فلومتر هستند. فلومتر در واقع جایگزین مناسبی برای فلوسوئیچ در پکیج­های امروزی است و تقریبا اساس کار هر دو یکسان می­باشد به این صورت که هر دو فلومتر و فلوسوئیج، پیغام نیاز به آب گرم مصرفی را به برد ارسال می­کنند اما فلومتر افزون بر این دبی و میزان آب ورودی برای گرم شدن را نیز به برد اعلام می­کند تا متناسب با میزان حجم آب ورودی، درجه شعله مشعل کم یا زیاد (مدولاسیون شعله) شود. به عبارتی هنگامی که فشار آب ورودی به پکیج زیاد باشد، فلومتر با ارسال پیام دبی بالا به برد این دستور را می­دهد که برای تامین آب گرم مصرفی، شعله مشعل را بیشتر افزایش دهد.

فلومترها دارای سه رشته سیم هستند که هر رشته سیم سه حالت برای تنظیم شعله را نشان می­دهد؛ سه حالت خاموش، شعله کم، روشن (شعله بلند) را دارند. اما فلوسوئیچ تنها دارای دو سیم یعنی حالت صفر (خاموش) و یک (روشن) است.

در شرایطی که بخواهیم به تعویض فلومتر پکیج اقدام نماییم میتوانیم به جای استفاده از فلومتر، فلوسوئیچ را جایگزین کنیم که در این حالت با عدم اتصال سیم قرمز رنگ مربوط به ولتاژ تغذیه به برد، فلوسوئیچ را نصب می­کنیم اما امکان جایگزینی فلوسوئیچ با فلومتر وجود ندارد.

پکیج های دارای فلومتر دارای دقت بالاتر و نوسانات کمتری هستند زیرا در این نوع پکیج ها علاوه بر سنسور آب مصرفی، دبی جریان آب نیز در مدولاسیون شعله نقش دارند.

 

انواع فلومتر پکیج

به طور کلی فلومترها را به در دو دسته فلومتر با فرکانس بالا و فلومتر با فرکانس پایین قرار می­دهند.

✔️ نوع پروانه ­ها در فلومترهای با فرکانس بالا به گونه­ای است که سطح بیشتری از آن با آب در تماس دارند. و همین موضوع سبب می­شود که فرکانس بیشتری از طریق آهنربای نوک پروانه تولید گردد و در نهایت فرکانس بالاتری به سمت برد ارسال می­گردد.

✔️ نوع پروانه­ ها در فلومترهای با فرکانس پایین به دلیل سطح تماس کمتر، فرکانس کمتری تولید و به سمت برد ارسال می­کند. در صورتی که در نصب فلومتر پکیج به نوع فلومتر (فرکانس بالا و پایین) توجه نگردد در تنظیم شعله بلند و کوتاه در مشعل پکیج با مشکل مواجه خواهید شد.